I første omgang blev jeg rigtig glad, da mine teenagebørn, deres kærester og venner inviterede mig med i biografen for at se ”Avatar” i 3D. Glæden varede lige til vi skulle betale de bestilte billetter, for alle kiggede den anden vej. Så gik det op for mig, hvorfor jeg var inviteret med! ”Nå pyt”, tænkte jeg. ”I år har jeg jo fået den skattelettelse, jeg så ofte har ønsket mig i julegave”.
Luften i privatbudgettet skyldes ikke store, offentlige effektiviseringer gennem rigtig brug af it. Selvom der har været mange, gode eksempler på innovativ it-udnyttelse i den offentlige sektor det seneste år:
Hillerød Hospital har (endelig) indført SMS-påmindelser til ambulante patienter. På den måde bliver patienterne mindet om en aftale, der sagtens kan være aftalt for måneder siden. Patienterne er glade for tjenesten, og der er færre ”no-shows” hvor patienten ikke dukker op. En rigtig win-win situation.
Sygehuset har også spurgt patienterne, hvad de synes om deres call-centersystem, hvor patienterne via telefonen selv kan flytte eller aflyse aftaler. Og brugerne er – ikke overraskende – positive. De fleste mennesker synes, at selvbetjening er god service. Mærkeligt nok.
Et andet lignende eksempel er Broager Bibliotek i det sønderjydske. I stedet for at lukke det lille bibliotek, er åbningstiderne blevet udvidet. Dette ved at lånerne selv betjener bibliotekssystemet. Igen til glæde for alle parter.
Vi danskere vil gerne bidrage – også uden at få kontanter for indsatsen. Se eksempelvis de mange, flotte vejrbilleder, der sendes ind til tv-stationerne og andre medier. Det er blevet helt naturligt, at vi arbejder uden beregning på internettet. Opslagsværket Wikipedia er på den måde blevet verdens største leksikon.
Der er masser af offentlige opgaver, der vil kunne løses på lignende måde: Opmålinger, kontrol af vejbelægning, artsoptællinger, ismålinger, undervisningsmaterialer og meget mere. Danskerne har taget de nye arbejdsmåder på internettet til sig. Nu mangler vi bare, at den offentlige sektor udnytter den nye – gratis – arbejdskraft.
Lyngby-Taarbæk Kommune har skrottet Microsofts Office-pakke og tilbyder nu i stedet den gratis kontorpakke Open Office til deres folkeskoleelever. Og sparer på den måde tusindvis af kroner. I samme boldgade udgiver IT & Telestyrelsen i denne uge en beregningsmodel, hvor kommunerne kan se, hvordan de kan halvere omkostningerne til fx mail ved at bruge Googles og andres tjenester på internettet i stedet for de traditionelle løsninger.
Fælles for alle disse eksempler er, at de stort set ikke kostede yderligere penge. Og ikke krævede tåbelige EU-udbud, som ofte fordyrer og komplicerer alting. Derfor tror jeg på, at der kommer mange flere offentlige projekter af denne slags. Til gavn for os alle.
”Avatar” var en fantastisk oplevelse. Jeg følte virkelig, at jeg var til stede i en utroligt smuk og farverig verden, der hedder Pandora. Men ude i den grå vinterluft erkender man hurtigt, at der er ting, der er for gode til at være sande. På fan-sider til Avator-filmen er masser af indlæg fra personer, der har følt sig deprimerede og endog haft selvmordstanker, når virkeligheden mødte dem efter filmen.
Sådan gik det heldigvis ikke for undertegnede. Men når jeg ser på virkelighedens offentlige it-verden, er det lige før. Tænk eksempelvis på det skandaleramte tinglysningssystem. Eller sidste uges billeder af scener, hvor hundredvis af sundhedsmedarbejdere bliver fyret i Region Hovedstaden. Mon regionen bruger it til at styre omkostninger i forhold til det budget, der er til rådighed?
Men lad os håbe, at de mange it-ildsjæle i den offentlige sektor får magt, som de har agt. Så kommer vi et skridt nærmere it-utopien: At den offentlige sektor kun bruger ressourcer på det, der er nødvendigt – og til gavn for samfundet.
Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 19. januar 2010
Skriv et svar