Helt tilfældigt har jeg i løbet af den sidste uge været sammen med 26 it-ansvarlige fra større danske firmaer. En god anledning til at gøre status på det job, som er det mindst attraktive i alle organisationer. It er som kloaknettet: Ingen tænker på det, så længe det virker. Men når problemerne opstår, opholder den ansvarlige sig på øretævernes holdeplads.
Da jeg startede i it-faget var vi alle unge, og mange var autodidakte. Der var en udtalt frihed til at udføre arbejdet som man ville, for ingen andre forstod det. Ingen af delene passer mere.
For det første er der kommet mange flere grå hår i it-lokalerne.
For det første er der kommet mange flere grå hår i it-lokalerne.
Den typiske it-ansvarlige er i dag 40+ og har en videregående uddannelse indenfor it, økonomi eller er ingeniør. Studiet er ofte suppleret med en relevant videreuddannelse. Eksempelvis en MBA.
Samtidig er arbejdsgangene i it-afdelingerne blevet standardiserede og professionaliseret ved at anvende internationale standarder på området. Hovedparten af de danske it-afdelinger anvender – eller overvejer at indføre – den globalt anerkendte beskrivelse af godt it-arbejde – ITIL. Hvilket står for noget så intetsigende som IT Infrastructure Library.
ITIL er noget så usædvanligt som en it-standard, alle er enige om. Indenfor it er der ellers altid mindst to, konkurrerende standarder. Hvis tilhængere fanatisk bekriger hinanden. Sådan er det ikke længere indenfor tilrettelæggelse af it-arbejdet.
ITIL-beskrivelserne minder om Lean-metoden, som oprindeligt var beregnet til arbejdsoptimering i fabrikker. Men ITIL beskriver målrettet, hvordan it-drift og –service bedst udføres.
FLSmidths it-ansvarlige Jan Armtoft sammenfatter situationen således: ”De standardiserede arbejdsgange har fortrængt anarkiet og har gjort de halvstuderede røvere arbejdsløse”.
Der er knapt 100.000 i Danmark, som arbejder med it. De fleste er mænd: Kun 28,4 % af de it-professionelle er kvinder, og dette tal falder, viser de seneste tal fra IT-Branchen. Det ser ikke ud til at ændre sig lige med det første: Under 16 % af de studerende på it-uddannelserne er kvinder, viser foreningens analyse.
Konsekvensen kan ses på it-chefens kontor: Næsten alle er mænd – med Alkas Lis Lindeneg, Nycomeds Agnetha Mattison og Fødevarestyrelsens Annette Madsen som de eneste undtagelser, jeg kender.
Men hvad kendetegner den rigtigt gode it-ansvarlige?
Executive Search firmaet Egon Zehnder International har sammenlignet alle de it-ansvarlige, de har i deres omfattende, globale database. Når de sammenligner dem, som er ”outstanding”, med resten, tegner der sig et interessant billede:
De bedste 16 % har signifikant bedre resultater på de to parametre: ”Functional Capabilities” og ”Team Leadership”.
Det første betyder, at de rigtigt gode it-ansvarlige kender en hel del til deres fag. For at blive rigtig god, er det ikke nok at være generalist (eller finansdirektør). Du skal forstå it, og især forstå hvordan it bedst muligt anvendes i din virksomhed.
Det er heller ikke overraskende, at de bedste it-chefer er gode til at udvikle, motivere og beskytte it-medarbejderne. For som skrevet, er it-folk sjældent heltene i virksomheden – tværtimod. Det er derfor ekstra vigtigt for en it-leder at han fokuserer på medarbejderudvikling.
Men hvad er de fremtidige krav til den gode it-direktør? Martin Nordestgaard Knudsen fra Egon Zehnder International beskriver profilen således: ”Vi tror at fremtidens CIO er en stærk, forretningsorienteret leder, som stadig har en stor viden om it. Men der vil være øgede krav til, at han samtidig er god til forandringsledelse, god til at skabe samarbejdsrelationer og i stigende grad har kendskab til den branche, hans virksomhed befinder sig i.”
De fleste it-ansvarlige har traditionelt kun holdt en håndfuld år i den post. Ser man på de nuværende it-chefer, har mange af dem været it-ansvarlige i to eller tre virksomheder før deres nuværende post. Men typisk i lignende virksomheder. En effektiv måde at opnå den nødvendige forretningsforståelse.
It bliver mere og mere standardiseret, og der bliver færre og færre leverandører. Som konsekvens vil mange virksomheder have de samme it-systemer. Samtidig med at it-arbejdsgangene bliver ens. Det er derfor ikke it-systemerne som sådan, der giver en konkurrencefordel. Det er måden de anvendes i virksomheden, som gør forskellen. Derfor skal it-chefen vide meget om it samtidig med at han forstår sin virksomhedens forretning.
Nogle gange bliver it-direktørerne så gode til det sidste, at de får flere ledelsesopgaver. Det er efterhånden ikke usædvanligt, at it-chefen også er ansvarlig for effektivisering af arbejdsgange i virksomheden. Eller at de bliver ansvarlige for et egentligt forretningsområde eller ansvarlige for en anden stabsfunktion.
It-nørderne er kommet for at blive. Også på direktionsgangen.
Bragt sin kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 6. december 2011
Skriv et svar