Succesfulde internetvirksomheder skaber store værdier. Eksempelvis blev det dansk-svenske Skype solgt til eBay i 2005 for godt 22 milliarder kroner. Google købte YouTube for knapt 10 milliarder kroner i 2006. I begge tilfælde var der tale om små virksomheder, startet af to unge ildsjæle.

Internettet er globalt. Derfor kan studerende ved Aarhus Universitet lige så let skabe en internetsucces, som studerende ved Harward. Som Mark Zuckerberg gjorde det i 2003, da han etablerede den første udgave af det, der siden kom til at hedde Facebook.

Den første udgave havde 450 besøgende de første fire timer. I dag er Facebook det største sociale netværk i verden. Tjenesten har i dag mindst 400 millioner aktive brugere. Alene i Danmark har mere end to millioner mennesker registreret en profil på Facebook. Størrelse er altafgørende for værdien af den slags tjenester. Robert Metcalfe har beskrevet det på denne måde: ”Værdien af et netværk er lig med kvadratet af antal brugere”.

Ingen kender værdien af Facebook. Men i 2007 købte Microsoft 1,6 % af aktierne i virksomheden for 1.3 milliarder kroner. Så der skal nok skrives en stor check, hvis man vil købe resten.

Skype, YouTube og Facebook er kun få ud af mange eksempler. Skype er det eneste, der har en dansk tilknytning i form af medstifteren Janus Friis. Men virksomheden blev ikke blev skabt i Danmark.

Engang imellem kan man godt blive i tvivl om, hvorvidt vi danskere kan skabe en international internettjeneste. Eksempelvis når Cowi – på tre år – ikke kan skabe en national test, der virker. Men jeg kender mange dygtige, danske it-folk, som sagtens kan skabe en internetservice af global kaliber.

I 1999 – længe før Facebook blev til – etablerede den danske virksomhed Groupcare en social netværksservice, der kunne være blevet en global succes. Det blev den aldrig, selvom det blev forsøgt. Tjenesten, som findes den dag i dag, gør det muligt for eksempelvis studerende eller virksomheder at arbejde sammen via internettet.
I starten var der tale om en gratis tjeneste, men efterhånden blev det sådan, at betalende brugere fik fortrinsret. Med elendig service til følge for gratisterne. En ret effektiv måde at stoppe udbredelsen på. For vil man opnå stor volumen på internettet, skal tjenesten være gratis – for brugerne.

Men en forretningsmodel baseret på annonceindtægter alene er skrøbelig: Selvom Facebook har meget trafik, er omsætningen ikke astronomisk: De seneste, kendte omsætningstal er fra 2008: 1.6 milliarder kroner. Samme år havde Facebook 100 millioner aktive brugere. Derfor var omsætning godt 16 kroner pr bruger pr år. Ikke et svimlende beløb!

Først i september 2009 blev virksomheden efter eget udsagn cash-flow positive. En række investorer har siden skabelsen da også skudt meget store beløb ind i virksomheden. Trecifrede million-beløb, som Groupcare kun kunne drømme om at få.
Facebook og Groupcare er også designet meget forskelligt: På Facebook er man ikke sammen om noget specifikt. Det er den sociale relation, der er det primære. Hvad vi er sammen om, kommer i anden række. Dette giver de besynderligste udtryk. Som eksempelvis en dansk Facebook-gruppe med titlen “Kan den her ananas få flere fans end Sydney Lee?”. Den har mere end 189.000 medlemmer. Eksemplet illustrerer vist eget godt, hvad Facebook er.

Fokus i Groupcare var – og er – på det, man arbejdede sammen om. Ikke på samværet som sådan. Men vi mennesker er sociale dyr – det viser Facebooks succes.

Den sidste forskel mellem Groupcare og Facebook er udviklingsmodellen: Facebooks platform er helt åben, så andre kan udvikle videre på den. Facebook vurderer, at mere end en million udviklere i mere end 180 lande i dag laver udvidelser til Facebook. Ingen virksomheder – eller lande for den sags skyld – kan ansætte en sådan udviklingskraft.

Men alt det Zuckenberg gjorde fra Cambridge i Massachusetts kan gøres fra Kolind i Danmark. Så kom til tasterne og tænkt åbent og globalt, hvis du vil være en af verdens rigeste. En dag.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 16. marts 2010
Blogdebat om emnerne: se her og her.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *