Mine følelser er efterhånden blandede for den romantiske Sankt Valentins dag. De fleste år har jeg glemt den. Hvilket ikke giver mange point.
Sidste år huskede jeg den. Men en taxi, som punkterede, betød, at jeg ikke nåede mit lyntog. I stedet for at deltage i en romantisk middag kom jeg for sent hjem.
I år havde jeg husket dagen. Måske fordi det var en søndag, så jeg havde en hel weekend til at opfange fine hentydninger. Min kone og jeg bestilte bord på en hyggelig italiensk restaurant, hvor vi har gode minder fra vores ungdom. Teenagedatteren lånte hjemmet, så hun også kunne have en romantisk aften sammen med kæresten. Vi lovede at være rigtigt længe væk, inden vi forventningsfulde kørte af sted.
På vejen til spisestedet kom det første telefonopkald. Det var min virksomheds servicedeskchef. Han måtte desværre orientere mig om en mulig krise under opsejling: Temperaturen i et af vores serverrum steg ildevarslende: Enkelte målinger viste 38 grader og det er alt, alt for meget for moderne it-udstyr.
Nu havde jeg pludselig mistet den romantiske stemning. For min erfaring er, at simple problemer som køl, strøm og lækkende vandrør har en kedelig evne til at kunne mørklægge selv de mest avancerede it-systemer. I den aktuelle situation var det to – helt forskellige – dele af kølesystemet, som var gået på samme tid. Som konsekvens var der ikke længere køling i serverrummet. Enhver, der har været i et serverrum ved, hvor hurtigt, der så bliver MEGET varmt.
Men heldigvis har vi virtualiseret næsten alle vores servere. I det aktuelle serverrum har 20 servere erstattet 200. Derfor kunne problemet løses ved at åbne døren til rummet, mens køleteknikkerne ordnede kølingen. For bare 4 måneder siden havde det slet ikke været muligt. Virtualisering er en god ting for miljøet – på mere end én måde!
Inden vi var nået frem til restauranten, var problemet derfor løst. Forventningsfulde blev vi bænket ved de ternede duge af charmerende tjenere, som trods mange års ophold i Danmark taler som kokken og tjeneren i Disneys tegnefilm ”Lady og Vagabonden”. Et glas vin i hånden, og stemningen var tilbage. Så ringede telefonen igen.
Denne gang var det min datter, som havde urolig stemmeføring – af gode grunde. I bestræbelserne på at gøre vores hjem maksimalt romantisk havde hun stillet tre store bloklys oven på pejsen, der var godt varm. Lysene smeltede nedefra, stearinen løb ned af pejsen – og blev antændt. Pludselig var pejsen ét stort stearinlys, og flammerne nåede hurtigt op til loftet. Det kunne være gået helt galt.
Men kæresten havde engang været på brandslukningskursus. Og havde ikke glemt øvelserne. Samtidig havde min datter heller ikke glemt, at vi har et brandtæppe hængende i bryggerset. Koldblodigt fik de derfor kvalt ilden, inden branden antændte huset. Men der var røg i alle rum.
Den romantiske stemning var væk nu. Men lettede var vi – trods alt. Da det blev lyst næste morgen, måtte vi konstatere, at vi skulle have professionelle til at rydde op efter ilden. De kom, og gjorde hovedrent i vores stue, så alt igen er normalt i vores hjem.
Jeg blev – en gang til – mindet om, at det er vigtigt at have udstyret i orden. Men hvis ingen har øvet sig i at bruge det, når behovet opstår, er det ikke til megen nytte.
Jeg har skrevet det før, men vil gerne gentage det: Brande kan let opstå. Hvis det sker i en virksomhed, og det rammer it-systemerne, kan det true virksomhedens eksistens. Det er langt fra så let at rydde op efter en brand i en virksomhed, som det var i min bolig. Undersøgelser viser, at kun et fåtal virksomheder overlever, hvis de mister store mængder data.
Derfor skal en ansvarlig ledelse sikre sig, at der er lagt planer for forskellige, større it-nedbrud. Og at disse planer regelmæssigt afprøves.
Efterhånden er det også naturligt at overveje, om det stadig er en god idé, at virksomhedens it-udstyr står i dets domicil. Andre – professionelle – kan tage sig af det.. Enten i form af simpelt ”husly”, hvor servicevirksomheden alene står for køl, strøm mv. Eller i mere avancerede former, hvor it-servicen leveres fra internettet, på samme, ubesværede måde, som vi får leveret elektricitet i dag.
Næste år er Sankt Valentins dag en mandag. Jeg tror, jeg vil overtale min bedre halvdel til at vi holder en fridag – derhjemme. Så kommer jeg ikke for sent hjem, og vi er selv ansvarlige for hjemmets sikkerhed.
Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 23. februar 2010
Skriv et svar