Så skete det. Nokias topchef Stephen Elop trak i håndbremsen og offentliggjorde en helt ny strategi for sin kriseramte virksomhed. Fredag lancerede han i London sammen med Microsofts topchef Steve Ballmer en ny strategisk alliance på smartphoneområdet.

Kort fortalt dropper Nokia sin egen platform Symbian, og vil i fremtiden satse på Microsofts nyudviklede platform Windows Phone. Samtidig nedlægger Nokia sin markedsplads til programmer til musik og små programmer (apps) som hed OVI.

Fremtidens Nokia-telefoner vil anvende Microsofts markedsplads, Microsofts søgemaskine Bing (hvor Microsoft sælger annoncer), og som nævnt Microsofts software.

Resultatet vil blive et seriøst bud på et alternativ til de fremstormende mobilitets-nyskabelser, som baserer sig på Apples iOS og Googles Android.

Microsoft får til gengæld adgang til særdeles dygtige hardwareteknikere og det mest globale og effektive distributionsnet for mobiltelefoner, som findes i dag. Sammen med de helt nødvendige aftaler med teleudbydere, der gennem tilskud fremmer producenternes telefoner overfor forbrugerne.

Der er ikke tale om en fusion, men om et strategisk samarbejde, som ikke er eksklusivt. Dermed har Microsoft alt at vinde og lidt at tabe. Under alle omstændigheder er smartphone-markedet i dag en lille del af deres omsætning.

For Nokia, derimod, er indsatsen virksomhedens fremtid.

De første resultater er i handelen om 12 måneder. Nokias nuværende udviklingspartnere vidste intet konkret om det kommende samarbejde. Dermed er der ingen prototyper endsige produkter klar. På forretningshylderne er der i stedet telefoner, som alle kunder ved er fortid. Hvor let mon det bliver at sælge disse? Mon ikke det bliver mobilbranchens største og længste lagersalg?

Samtidig er samarbejdet først fuldt implementeret om to år. Konkurrenternes produktudvikling fortsætter på fuldt tryk. Selvom Apple sandsynligvis er svækket af deres topchefs sygdom, fortsætter deres markedsindtrængning og innovation. Steve Jobs er ikke mere syg end han fortsat er særdeles involveret i virksomhedens strategiske beslutninger.

Mange andre mobilproducenter har stor succes med Googles Android. Som snart kommer i en udgave, der er beregnet til de nye tavle-pc’er. Selv den kriseramte Sony Ericsson har fået sorte tal på bundlinjen ved at satse benhårdt på Android.

Da aktiemarkedet modtog nyheden om alliancen mellem Nokia og Microsoft var der ingen jubel: Værdien af Nokias aktier faldt godt 14 procent, den dag partnerskabet blev lanceret.
At aktiemarkedet kunne blive så overrasket kan undre: Igennem lang tid har det været tydeligt, at Nokias strategi ikke var holdbar. Og forlovelsen mellem de to tabere på mobilområdet var logisk. Især når man husker på, at Stephen Elop kom direkte fra et topjob hos Microsoft.

Få dage før offentliggørelsen rundsendte Nokias topchef et internt notat, som Financial Times fik fat i. I starten af dokumentet sammenligner han situationen med at være ombord på en olieboreplatform i Nordsøen: Der er opstået en brand, og man kan nu vælge mellem at springe i det iskolde havvand eller at blive ombord og blive fortæret af flammerne. Som han skriver, vil han vælge at hoppe væk fra den brændende platform, Nokia befinder sig på: I markedet for de dyre mobiltelefoner har de tabt det meste til Apple og Google. Og i lavprismarkedet tager regionale spillere meget solide lunser af Nokias omsætning. Virksomheden taber altså på én gang markedsandele oppefra og nedefra i en voldsom fart, er hans konklusion.

Tilbage er at være bagklog på, hvordan det kunne gå så galt for Nokia. Det er som bekendt det letteste. Få kunne forudse den succes først Apple og siden Google fik på smartphoneområdet.

Men når jeg taler med nuværende og tidligere Nokia-ansatte får jeg den samme tilbagemelding: Virksomheden var meget bevidst om sin dominerende position. Dermed hvilede alt for mange alt for længe på fortidens laurbær. En forfærdelig farlig holdning i den branche, de er i. Og det har helt sikkert kostet dem dyrebar tid.

Eller som Nokia-chefen skrev i det notat, der blev sendt til samtlige medarbejdere: ”Vi hældte benzin på vores egen brændende platform. Jeg mener, vi har manglet ansvarlighed og lederskab til at tilpasse og lede selskabet gennem disse udfordrende tider. Vi havde en række fejlskud. Vi har ikke leveret innovation hurtigt nok. Vi har ikke samarbejder internt.”

Derfor var Stephen Elop nødt til at træffe en meget vidtgående beslutning – knapt seks måneder efter han overtog tøjlerne. Som måske lykkes. Måske slår virksomheden ihjel. Nu hvor den er havnet i det iskolde vand.

Kan vi andre lære noget? Ja huske den gamle visdom: Vær nummer ét i din branche, men opfør dig som om du er nummer to. Uanset om du arbejder med mobiltelefoner, vindmøller, containerfart eller insulinprodukter.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 15. februar 2011


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *