Fokus, fokus, fokus?

Amerikanske Motorolas ingeniører har altid været dygtige: Helt tilbage i 1973 lancerede virksomheden verdens første håndholdte mobiltelefon. Sådan er de blevet ved lige siden: Hver gang, der er kommet en ny teknologi eller facilitet på markedet, har de været blandt de første, som lancerede telefoner, der udnyttede disse.

Sådan er det også i år: På det nys afsluttede Consumer Electronics Show (CES) viste de endnu engang, at de er ”helt fremme i bussen”. Internetmediet CNet kårede således Motorola Atrix 4G som den bedste smartphone på udstillingen, Motorola Xoom som den bedste tavle-pc, og samme blev vurderet som den bedste gadget på hele udstillingen.

Behøver jeg fortælle, at telefonen er en af de kraftigste i verdenen og en af de første som kan udnytte det nye 4G mobilnet? Eller at tavle-pc’en er den første, som bruger version 3.0 af Googles Android platform, som er beregnet til tavle-pc’er?

Motorola har historisk haft svært ved at udnytte deres teknologiske førerposition til at få et markedsmæssigt forspring. I nyere tid har det kun været telefonen Motorola RAZR som med klappen og de moderigtige pangfarver, som for alvor kunne tage markedsandele.

Der er mange bud på, hvorfor Motorola ikke har formået at veksle deres first-moverfordel til markedsdominans. Sikkert er det, at Motorola var en sammensat virksomhed, som både ville udvikle og sælge infrastrukturkomponenter til teleudbyderne samtidig med at de ville gøre det samme på mobiltelefonmarkedet. I starten af denne måned ændrede Motorola strategi: Alle aktiviteterne, som har med mobiltelefoner og tavle-pc’er at gøre, er nu lagt ud i et selvstændigt selskab: Motorola Mobility.

Året vil vise, om denne fokusering er, hvad der skal til for at skabe en markedssucces. Teknisk set er deres tavle-pc og nye telefoner gode bud på produkter, som kan rokke Apples store dominans i det lukrative high-end marked.

Nokia har på et år tabt voldsomme markedsandele. Alene på smartphone-markedet faldt deres platforms (Symbian) markedsandel fra 44.6 % til 36.6 % – ifølge analysevirksomheden Gartner. Ser man på det samlede styksalg af mobiltelefoner – inklusiv billige almindelige telefoner, faldt Nokias andel af verdensmarkedet fra 36,7 % til 28,2 % på et år.

I januar 2010 fortalte Nokias daværende topchef Olli-Pekka Kallasvuo i sin præsentation på CES, at der hver dag er 1.2 milliarder mennesker, som bruger en Nokia-telefon. Ellers kunne virksomheden ikke fremvise noget særligt på udstillingen.

Det generede tilsyneladende ikke Olli-Pekka Kallasvuo. Han brugte det meste af sin tale på at fortælle, hvordan mobiltelefoner hjælper til at udvikle fattige lande, og brugte lang tid på at beskrive, hvordan udviklingen har været i virksomhedens mobiler fra 1987 til i dag. Resten af præsentationen gik på at beskrive hvordan de vil satse på de nye, voksende markeder som Indien, Sydamerika og Østeuropa.

Derfor brugte de kræfter på at løse helt anderledes problemstillinger. Som hvordan analfabeter kan anvende en mobiltelefon. Eller hvordan man holder sin mobil opladet, selvom der ikke er strøm i huset.

Det er jo en fokuseret strategi, men om den var rigtig, ved jeg ikke. Målt på styksalg har strategien som skrevet været en fiasko. Måske fordi den bragte Nokia i direkte konkurrence med de mange, mange lokale lavprisproducenter i de selv samme markeder.

Nokia kunne på dette års CES kun fremvise deres N8 og C7 smartphones. Sammenlignet med konkurrenternes virker de gammeldags. Der blev ikke afsløret planer, og der løb ikke rygter om en tavle-pc fra Nokia. Dermed er de en af de få elektronikproducenter, som ikke forfølger dette spor. Men igen: Hvis virksomhedens fokus stadig er et andet (lavpris)segment, danner det god mening. Der blev heller ikke vist tavle-pc’er som anvender MeeGo-platformen, der er skabt af Intel og Nokia.

Chipproducenten AMD, der er Intels direkte konkurrent, havde også en meget fokuseret strategi. Den bestod i at satse på chips til grafikkort samt CPU-chips til pc’er. Derfor fravalgte de helt bevist at lave chips til tavle-pc- og smartphone-markedet. Dette er specielt, da chips i disse enheder ikke må udvikle for meget varme og skal være nøjsomme med strømmen. Faktisk solgte virksomheden deres mobilchip-afdeling til Qualcom i slutningen af 2008.

AMDs bestyrelse endte med at være utilfreds med denne satsning på markeder, der ikke vokser i samme grad som mobilitetsmarkedet gør det. Det har nu kostet Dirk Meyer jobbet som topchef i virksomheden – efter kun to år på posten.

Samme skæbne overgik Olli-Pekka Kallasvuo i september 2010. Han blev afløst af canadieren Stephen Elop, som kom fra Microsoft. Lad os håbe det lykkes Stephen at vende skuden. For Nokia er også en stor, videnstung arbejdsplads i Danmark, da de har en betydelig udviklingsafdeling i København.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 18. januar 2011
Egentlig blogdebat om Nokias strategi er her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *