Der er få virkelige it-giganter, som formår at kombinere produktudvikling med uovertruffen volumen og værdiskabelse. De tre kæmper IBM, Microsoft og Google er gode eksempler. Fra hvert sit årti, og med hver sin gigant som den primære fjende. I 1990erne var det Microsoft mod IBM, og i dette årti har det været Google mod Microsoft.
Google og Apple har derimod altid haft tætte bånd. Bla gennem et personsammenfald mellem de to virksomheders bestyrelser: Al Gore er bestyrelsesmedlem i Apple og senior advisor for Google. Den tidligere direktør for Genetech, Arthur Levinson, er medlem af begge bestyrelser. Endelig var Googles CEO, Eric Schmidt, medlem af Apples bestyrelse. Da han trak sig fra bestyrelsen d. 3. august, gav han næring til rygterne om, at det ellers så venskabelige forhold mellem de to virksomheder er ved at blive erstattet af en ny kamp-front i it-verdenen.
De to virksomheder har langsomt nærmet sig direkte konkurrence: De udvikler nu begge en web-browser: Google deres Chrome, og Apple sin Safari. I juni offentliggjorde Google, at de vil lancere et nyt operativsystem (Chrome OS), og Google lancerede i 2007 Android-systemet, som kan anvendes som platforme til smarte mobiltelefoner. Der kan tage konkurrencen op med Apples iPhones.
Derfor udtalte Apples topchef Steve Jobs ved Eric Schmidts bestyrelsesexit – ikke overraskende – ifølge computerworld.dk: “Desværre er Google trængt ind på flere af Apple kerneforretninger, først med Android og nu med Chrome OS. Derfor vil Erics effektivitet som Apple bestyrelsesmedlem være meget svækket, da han nu bliver nødt til at være væk fra en del bestyrelsesmøder på grund af interessekonflikter. Derfor har vi sammen besluttet, at tiden er inde, for at Eric trækker sig fra Apples bestyrelse”.
Dette er den pæne version. Kampen brød allerede ud i juli, hvor Apple blokerede for salget af Google Voice programmet til Apples iPhones. Google Voice gør det bla muligt for brugeren at anvende det samme telefonnummer på alle sine telefoner. Hvilket vil påvirke Apples muligheder for at tjene penge på partnerskabet med teleoperatøren AT&T. De amerikanske konkurrencemyndigheder har allerede skrevet til de tre virksomheder for at få baggrunden for Apples handling uddybet.
Det er ikke kun en kamp mellem to virksomheder, der er på vej. Det er også en kamp mellem to helt forskellige værdikædestrategier:
Apple ønsker at have kontrol over hele kæden. De styrer således 3. partsudviklere af software med hård hånd, og de producerer selv deres Macs, iPods og iPhones. De sælger også selv indhold og programmer til deres udstyr gennem smarte online-tjenester som iTunes.
Googles tilgang er helt anderledes: De ønsker at deres programmer kører på så mange platforme som muligt, så længe de viser deres annoncer. Derfor stiller de meget ofte deres kildekode og tjenester gratis til rådighed for andre virksomheder. For de tjener – modsat Apple – kun få penge på indhold, hardware eller software. Deres primære indtægtsstrøm kommer fra annoncerne.
Samtidig tyder meget på, at den pågående kamp mellem Microsoft og Google langt fra er forbi. Senest indgik Microsoft et meget tæt partnerskab med Yahoo!, den evige nummer 2 på det lukrative søgeordsannoncemarked – Googles egen hjemmebane. Yderligere har Microsoft luftet planer om at lancere en gratis online office-pakke, som skal konkurrere med Googles lignende tjenester.
Derfor skal Google sandsynligvis kæmpe på to fronter samtidig. Det er sjældent en klog strategi, men det bliver spændende at følge udviklingen. For de tidligere kampe mellem it-giganter har resulteret i lavere priser samt en masse innovative produkter og tjenester. Til gavn for alle andre virksomheder og it-brugerne.
Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 11. august 2009
Skriv et svar