It-chefens fem bud

På torsdag jeg skal give mit bud på it-chefernes vigtigste opgaver i den nærmeste fremtid. I skarp konkurrence med mine kollegaer fra Maersk Line, Fødevarestyrelsen, ATP og Vestas på konferencen. I sig selv ikke nogen let opgave, men den bliver ikke enklere af, at vi kommer fra vidt forskellige virksomheder.

Men lad mig alligevel gøre et forsøg på disse fem råd til andre it-chefer – eller dem som overvejer en sådan karriere:
Bliv som handske til hånd: Det er de færreste it-chefer forundt at forblive mange år i jobbet. Det er simpelthen en uriaspost, hvor den it-ansvarlige tit kommer til at tage skylden for problemer, der ikke er deres skyld – alene. Som et projekt, der ikke kan gennemføres på den måde eller til den tid, som ledelsen ønsker. Eller driftsproblemer som opstår, fordi der gennem årene er sparet for meget på it-budgetterne – efter finansdirektørens ønske.
De mest ”levedygtige” it-chefer har alle til fælles, at de forstår deres virksomheds forretning virkelig godt. Dermed kan de i dagligdagen prioritere ud fra hvad der er bedst for deres virksomheds bundlinje. Samtidig kender de deres organisations måder at træffe beslutninger på – og sidenhen gennemføre dem. De passer lige så godt til deres virksomhed som en skræddersyet handske passer til en hånd.
Rådgiv dine kunder: En handske er bøjelig og har ingen retning selv. Det skal it-chefen have. For der er ingen anden afdeling i virksomheden, som på én gang har overblik og detalje-viden om virksomhedens processer og produkter. Derfor skal it-chefen træde i karakter som en vigtig rådgiver – overfor sine ledelseskollegaer og overfor resten af virksomheden. Dette så virksomheden på én gang kan blive mere effektiv og produktudvikle hurtigere og bedre.
På den måde kan virksomheden spare på honorarer til andre rådgivere, som grundlæggende siger det samme. Uden at vide, hvad der kan lade sig gøre i den enkelte virksomhed. Det ved den gode it-chef.
Forbered dig til den teknologiske fremtid: Ingen vil kunne forstå, hvis it-chefen ikke har en klar vurdering af, hvordan den teknologiske fremtid ser ud. Mit eget bud på de to vigtigste fremtidstendenser er cloud computing og mobilitet.
Engang i fremtiden vil it-kraft blive leveret via internettet på samme måde som strøm leveres i dag. Man behøver til sidst ikke bekymre sig om, hvordan det frembringes; det er der bare. Cloud computing, som det kaldes, vil på et tidspunkt tilbyde dette.
Der er en række praktiske og juridiske årsager til, at denne udvikling vil gå langsomt. Langsommere end udbyderne bryder sig om. Men i slutningen af dette årti vil det være helt almindeligt. De fleste virksomheder vil derfor om tre – fem år være midt i en overgang fra den gamle verden med egne servere til den nye driftsform. Der er mange, mange ting som skal falde på plads internt i virksomheden, før it-systemerne kan kastes ud i ”skyen”. Derfor er det vigtigt at komme i gang med forberedelserne og de første tests de kommende år.
Samtidig vil antallet af enheder, vi forventer at kunne udføre vores arbejde fra, øges voldsomt.
Alt lige fra ip-tv over bærbare pc’er til smartphones og tavle-pc’er bliver naturlige arbejdsredskaber. Mobilitet kaldes denne udvikling. Samtidig vil brugerne forvente, at de kan vælge nøjagtig den enhed, de foretrækker. De vil også være vant til at hente lige det program, de vil, til den opgave de står overfor – på en meget nem måde.
Et simpelt eksempel: I dag anvender alle det samme kalenderprogram. I fremtiden vil hver person i stedet anvende netop sin egen favorit-app. Der er masser af it-sikkerheds-, budget- og ergonomiproblemer i dette. Men ingen kan forhindre udviklingen på langt sigt. Derfor er det med at komme i gang med at teste og forberede denne del af fremtiden.
Husk at de digitalt indfødte kommer til at bestemme: Hvor en stor del af de nuværende ledere i dag er blevet introduceret til IT i en voksen alder, vil fremtidens ledere være vokset op med de digitale muligheder. Det gør dem på én gang nemmere og sværere kunder. På den ene side vil de have mindre brug for support. På den anden side vil de have sværere ved at acceptere standardisering og ensretning. Som er nogle af forudsætningerne for at holde it-omkostninger nede.
Du skal kunne blæse og have mel i munden: Alt det ovenstående er jo smuk snak. Men det ændrer ikke ved, at man som it-ansvarlig hele tiden på én gang skal kunne reducere enhedsomkostninger til IT, samtidig med at IT-afdelingen hele tiden skal levere mere og mere komplekse og virksomhedskritiske systemer. Kan du ikke dette, er der kun en ting at sige: Find et andet job!
Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 14. juni 2011

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *