Det var sidst på eftermiddagen den første lørdag eftermiddag i marts. En opmærksom medarbejder opdagede, at vand løb ned ad væggen op til vores serverrum. Et nærmere eftersyn afslørede et hul i ydervæggen, hvorigennem enorme mængder af vand, jord og stabilgrus væltede ind. Ikke gode materialer sammen med moderne it-udstyr.

Heldigvis er der altid it-folk på vagt i et medie-hus, og vores beredskabsplaner er velafprøvede: Indenfor ni måneder har vi nu oplevet to vandskader og ét totalt strømsvigt. Alle gjorde derfor præcis hvad de skulle: Brugerne blev løbende informeret, it-systemerne blev overført til andre af vores driftscentre, og snart fungerede alle systemerne som de skulle. Oprydningen i rummet foregår stadig.

Heldet følger den velforberedte, plejer jeg at sige. Og heldige var vi: Aviserne udkom som normalt, og vores netsider var kun kortvarigt berørt. Men hvor mange danske virksomheder har it-folk klar til umiddelbar indsats hele døgnet – alle ugens dage? De færreste, tror jeg. Selvom min triste erfaring er, at it-katastrofer oftest forekommer i weekenden eller om natten.

Samtidig havde vi forberedt os på den slags hændelser ved at etablere flere drifts-centre, som kan overtage fra hinanden. For i min virksomhed kan driftsstop eller datatab medføre meget store omkostninger. Som i de mange andre virksomheder: Et it-nedbrud koster i gennemsnit 1,2 millioner kroner, har en undersøgelse fra it-firmaet CA tidligere vist.

Tab af store mængder data kan være direkte livstruende for en virksomhed. Hvordan vil det eksempelvis gå en virksomhed, der mister sit kunderegister? Det er ikke så usandsynligt, som det lyder. For selvom de fleste bruger ressourcer på at tage backup, virker den ikke altid: Ni ud af ti danske virksomheder har oplevet problemer med at genskabe data indenfor det sidste år, viser en ny undersøgelse fra CA.

Man kan gøre meget for at sikre sin bygning og sin it-installation mod vand og strømsvigt, men det er ingen let opgave: Vores seneste vandskade skyldtes, at kommunen havde fjernet vejbelægningen udenfor vores bygning. I den forbindelse var der sket en rørsprængning. De store mængder vand trængte ned i jordlagene ud for vores serverrum og vandmasserne ødelagde væggen, hvorefter vandet fossede ind i sammen med grus og jord.

At mange it-installationer er sårbare, blev tydeligt under det ekstreme skybrud d. 2. juli 2011. En meget lang række virksomheders og myndigheders installationer blev sat ud af spillet. Eksempelvis Vejdirektoratets, Banedanmarks, DMIs og hostingfirmaet Surftowns. En bygningsbrand eller en brand i nærliggende transformerstation kan også lamme det meste it. Som Danmarks Apotekerforening og hostingfirmaet Interxion tidligere har oplevet.

Meget kan gøres for at mindske sandsynligheden for skader – og evnerne til at komme videre efter ulykker. Men dyrt er det: Alene Københavns Kommune vil over de næste to år anvende 26 millioner kroner på at sikre deres datacentre bedre.

Men der er ingen vej udenom: Vi er på vej mod tider med mere ekstremt vejr. Det er ikke kun vores parcel-huse, der skal beskyttes. Det skal virksomhedernes og myndighedernes digitale livsnerver også.

Men hvor placeres udstyret så bedst? De seneste års it-ulykker har overbevist de fleste om, at kældre er et dårligt valg. Selvom der er fordele ved denne placering: Eksempelvis er der ingen vinduer. Derfor er udstyret ikke så udsat for tyveri.

Det er fristende at overlade udstyret til virksomheder, der har specialiseret sig i at huse den slags. Men også de kan rammes, viser ulykkerne hos Surftown og Interxion.

Men kan man så ikke bare opgive alt bøvlet, og i stedet gå helt over til cloud-computing, hvor it-systemerne er tjenester, som leveres via internettet? I nogle tilfælde, jo. Men de tjenester, man i dag kan købe på denne måde er meget standardiserede. Man skal anvende dem på præcis samme måde som alle andre virksomheder.

Det er realistisk at gøre med simple systemer som mail og kalender. Men jo nærmere, man kommer virksomhedens kerne, jo flere ændringer er der som regel til dens it-systemer. Selv hvis man anvender standardsystemer som Navision eller SAP, er der altid brugt meget tid og mange penge på at tilpasse den enkelte installation til virksomhedens behov.

Derfor forventer en stor gruppe it-ansvarlige, at under en tredjedel af deres systemer vil køre i offentlige cloud løsninger i 2014. Viser en rundspørge blandt 250 it-ansvarlige, som McKinsey & Company netop har gennemført.

Derfor er der ingen ansvarlig vej udenom: Alle virksomheder og myndigheder skal finde ud af, hvordan de vil beskytte deres it-udstyr. Og hvordan de vil handle, når ulykken indtræffer. Sandsynligvis skal de bruge betydelige midler på det. Men det er nødvendigt, og det kan betale sig. Er min erfaring.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 13. marts 2012