1884: Virksomheden grundlægges af den 24 årige Ditlev Lauritzen
1888: Første dampskib købes
1905: Den første kølelast, citroner fra Spanien til England, finder sted.
1931: Den første skib fyldt med bananer sejles fra vestafrika til Frankrig
1937: Ålborg Skibsværft opkøbes
1938: Maskinfabrikken Atlas opkøbe, leverede bla køleløsninger til skibene.
1951: Tankskibe bliver en del af koncernen
1951: Lilla Dan bygges som skoleskib, knyttet til Kogtved Søfartsskole
1952: Det første polarskib, Kista Dan, leveres af Ålborg Skibsværft
1955: Først Kista Dan og siden alle rederiets skibe males i den karakteristiske røde farve
1964: DFDS bliver opkøbt, inklusiv skibsværfterne i Helsingør, Aathus og Frederikshavn. Rederiet DFDS forbliver en selvstændig enhed.
1968: Det først af en pulje på seks skibe, ”Italian Reefer”, leveres af Ålborg Værft til J. Lauritzen. Disse er de største og hurtigste køleskibe bygget.
1969: Nippon Reefer, den anden i serien, leveres.
1973: Første Bulk Carrier, Silja Dan, købes
1975: Første boreskib, Danwood Ice, købes
Hertil kom opkøb af en række mindre virksomheder som Viking redningsflåder og Esbjerg Tovværksfabrik. J. Lauritzen var blevet en koncern, der ejede hele skibs-værdikæden frem til og med uddannelse af officerer, på Kogtved Søfartsskole.
I 1978 døde Knud Lauritzen uventet og pludseligt og koncernen faldt fra hinanden. Med store tab til følge
Kilder:
J. Lauritzens hjemmeside d. 30. august 2024.
Den Store Danske, d 30. august 2024,
”Sømand af Kogtved” Bjarne Bekkers forlag 2015,
“Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe“, Fagbladet “Søfart”, 16, Juni 2019, hentet d. 12/9-2024.
“J. Lauritzen Reefer – fra frugtskibe til bananjagere“, Fagbladet “Søfart”, 9, Juni 2019, hentet d. 12/9-2024.
Skriv et svar