Virksomheder i it-branchen har i mange år forsøgt at arbejde positivt sammen. Dette fordi ingen havde en produktportefølje, som alene kunne dække kundernes samlede it-behov. Derfor har tonen været pæn, og teamworket forsøgt etableret. At det ikke altid lykkedes, skyldtes sjældent forudgående ond vilje.

Men det er ved at være slut. Den store fusionsbølge i it-verdenen ruller stadig, og det har gjort, at de tilbageværende føler, de kan klare alt selv. Eller også har de bare fået patologisk selvtilstrækkelighed. En sygdom der trives godt i store, succesfulde koncerner.

HP (Hewlett-Packard), der mest er kendt for deres servere, pc’ere og printere, overtog i april i år netværksvirksomheden 3Com for 2.7 milliarder USD. Selvom 3Com blev grundlagt af Robert Metcalfe – opfinderen af nutidens primære netværksteknologi (Ethernet) – var virksomheden den lille sammenlignet med netværkskæmpen Cisco.

Cisco og HP var gode samarbejdspartnere i mange virksomheders serverrum. Men da Cisco begyndte at sælge servere, fik piben en anden lyd. Først købte HP 3Com, og siden har de gjort, hvad de kunne, for at lægge afstand til Cisco
Senest udtalte direktør i HP Danmark Jonas Dalsgaard ifølge Version2.dk”HP er nu Cisco-fri zone, og det er den samme frihed, vi tilbyder vores kunder”. Så er skilsmissen vist erklæret!

Apple er et andet aktuelt eksempel på vi-vil-styre-det-hele-adfærd. De lagde sig ud med mange, da de nægtede at understøtte industristandarden Flash på iPhones og de nye, populære iPads. Flash bruges meget på internettet til at vise film, lave spil, og animeringer i eksempelvis bannere. Derfor kan video-filmene på jp.dk og mange af bannerne ikke vises på den nye iPad.

Adobe – virksomheden bag Flash – lavede dog hurtigt en oversætter, som kunne oversætte Flash-kode til formater, der kunne vises på iPhones og iPads. Den port smækkede Apple dog hurtigt i: For at få den – nødvendige – godkendelse af programmer til iPhones og iPad, er det ikke længere tilladt at anvende programmer som Adobes.

Nu startede raseriet: Idealistiske udviklere smadrede i protest over de stramme værktøjsregler deres iPhone med økse. En højt placeret Google-chef – Andy Rubin – sammenlignede situationen med det manglende demokrati i Nordkorea. Google og Apple har ellers haft formaliserede, venskabelige bånd, men det er åbenbart slut nu. I stedet arbejder Adobe og Google nu tæt sammen om at forbedre Flash-mulighederne på Googles mobil-platform Android.

Presset fik Apple-topchefen Steve Jobs i blækhuset, og i en usædvanlig lang redegørelse på sin blog begrunder han bla valget med, at Flash bruger for meget batteri-kraft, og at Flash ikke er en åben standard. I stedet ønsker han at bruge den nye udgave af den standard, som browserne bruger til at forstå indhold på internettet (HTML5).

Problemet er, at denne standard ikke understøttes af de nuværende udgaver af Microsofts web-browser Internet Explorer. Mere end 80 % af danskerne anvender denne. Al erfaring viser, at de opdaterer den meget langsomt, selvom det er gratis. Så selvom den kommende version af Internet Explorer også vil understøtte HTML5, så vil der gå mange år, før indholdsudbydere kan gå helt over til HTML5.

Man kunne også få den tanke, at Apple ikke bryder sig om Adobes Open Screen projekt. Her vil de – vha Flash – gøre det muligt for informationsudbydere at være ligeglade med hvilket udstyr, brugerne anvender.

Microsoft er blevet mærkeligt alene i de mange kampe. I starten af året viste Microsofts topchef Steve Ballmer ellers en udgave af HPs kommende iPad-konkurrent frem. Vel at bemærke i en udgave, der kørte virksomhedens operativsystem Windows7. Men nu går der heftige rygter om at HP skrinlægger dette projekt, fordi de i april købte virksomheden Palm for 1.2 milliarder USD.

Palm var mest kendt for de PDAer (Personal Digital Assistants) som fyldte i mange forretningsmænds lommer for ikke så mange år siden. I dag er deres største aktiv erfaring med og teknologier til mobile platforme. Hvad enten det er smartphones eller tablets.

Det mest tankevækkende – for it-køberne – ved udviklingen er, at ”koldkrigerne”, som forsøger at få monopol på at dække kundernes behov, er bedst til at tjene penge: Såvel Apple som HP skovler flere penge ind på bundlinjen end de fleste andre i branchen. Selv i nedgangstider. Værd at tænke over, når man vælger leverandør(er).

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d 11. maj 2010
Egentlig blog-debat om emnet er her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *