Kommuniktionskanalkrig

Nye kommunikationskanaler erstatter sjældent de gamle fuldt ud. Tv-udsendelserne medførte eksempelvis ikke, at radioudsendelser forsvandt. E-mails betød heller ikke brevenes endeligt, og sociale netværk som Facebook og Twitter har ikke erstattet e-mails. Indrømmet: telegrafen, telex – og snart telefaxen – uddøde. Men det gik langsomt og var nærmere undtagelserne, der bekræfter reglen.

I stedet tilpasser de gamle kommunikationskanaler sig lidt, og som resultat får vi hele tiden flere og flere kommunikationskanaler. Hver gang, der er kommet en ny kommunikationskanal, er der dog sket voldsomme skift i markedsstørrelser og -andele. Både blandt de eksisterende spillere, og i forhold til de nye opkomlinge.

På mobilområdet er vores telefoner ved at blive så kraftige, at de snart kan alt det vores pc’er kan, og mere til. Dermed kan de blive platformen for en hel række nye og gamle kommunikationskanaler Og markedskrigen er allerede indledt.

I sidste uge startede Google salget af sine egen supermobil kaldet Nexus One. Vi danskere må væbne os tålmodighed lidt endnu, da vidunderet kun sælges i USA, England, Singapore og Hong Kong. Googles mobil er en direkte udfordring til Apples populære iPhone, der til dato er solgt i mere end 30 millioner eksemplarer.

Men Google udfordrer ikke alene Apple: Deres telefon er baseret på virksomhedens eget, open source baserede operativsystem som hedder Android. Sidste år lancerede bla. telefonproducenter som Motorola og teleoperatører som Verizon mobiltelefoner baseret på tidlige udgaver af Android. Disse får nu konkurrence fra Google selv, hvis Nexus One – som den eneste – er baseret på den nyeste og bedste udgave af Android.

Googles telefon sælges også anderledes: fra starten kan man købe den direkte fra Googles egen hjemmeside, i en udgave der ikke er SIM-låst, og dermed bundet til en bestemt teleoperatør. Google er tydeligvis overbeviste om, at deres markedsføringsmuskel er så kraftig, at de selv kan nå helt ud til forbrugerne. Således skriver Google på deres virksomhedsblog, at det direkte salg af Nexus One kun er starten i dannelsen af en ny forbruger kanal. Dermed udfordrer Google teleoperatørernes nuværende, udbredte praksis med at binde forbrugerne gennem lave priser på nye, smarte telefoner.

Apple har taget handsken op, og fører krigen over på Googles banehalvdel: annoncefinansierede services. Derfor købte Apple virksomheden Quattro Wireless, der har en velfungerende løsning til annoncering på mobiltelefoner. Pris: 296 millioner USD.

Apple kommer – direkte eller indirekte – også til at kickstarte en ny kommunikationsplatform. Virksomheden lancerer formentlig i januar en tastaturløs Mac i A4-blok størrelse. En slags forstørret iPhone. Om den kommer til at hedde iTablet, iSlate, eller iGuide, det ved kun Apple. De sidste seks måneder har internettet næsten boblet over med rygter om denne lancering. Sikkert er det, at mange andre – eksempelvis verdens største pc-producent HP – gør klar til at sende mini-tavle-pc’er på markedet, som ligner. HPs prototype blev endda fremvist for første gang i sidste uge af Microsofts topchef Steve Ballmer. Et ny alliance mod Apple og Google?

Den nye type udstyr – lad os kalde dem web-tavler fordi de altid online – bliver en konkurrent til de traditionelle sort-hvide eLæsere, som medieverdens spillere som boghandlerkæden Barnes & Noble, internetgiganten Amazon og magasinudgiveren Hearst har satset mange penge på. Hvem der vinder? Det kommer brugerne til at afgøre. Men en ny, lækker og tastatur-løs kommunikationskanal i A4 eller A5 størrelse bliver med sikkerhed født.

Videokonferencer har heller ikke fortrængt fysiske møder, desværre. Selvom videomøder har været længe om at blive meget udbredt, så bliver dette marked mere og mere interessant. Senest købte netværksvirksomheden Cisco norske Tandberg for mere end 3 milliarder USD. Tandberg (jo, det var dem med båndoptagerne) har gennem mange år delt videokonferencemarkedet med amerikanske Polycom. Andre spillere som Cisco og Microsoft har forsøgt at skaffe sig markedsandele på dette område. Tilsyneladende uden held. I hvert fald fandt Cisco i efteråret den helt store tegnebog frem. Da de i forvejen har en stor andel af mange virksomheders netværks- og telefoniløsninger, vil en ny saga sandsynligvis starte for videokonferencer.

Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. De mange forskellige kommunikationskanaler er tidskrævende, men gør os mindre sårbare. Siden årsskiftet har Politiet haft lov til at slukke for mobilnettet. I tilfælde af demonstrationer, ulykker, eller hvad der nu gør det nødvendigt. Så vil selv den smarteste mobil eller web-tavle være stendød. Så er det jo godt at have en almindelig fastnettelefon eller kobberkablede ADSL-forbindelse. Som heldigvis – heller ikke – er forsvundne …..

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 12. januar 2010
Debat om et af artiklens emner er her


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *