Jacob Bøtter, formand Foreningen af Danske Domæneregistranter (ikke formand for DKregistrar som jeg fejlagtigt skrev i den oprindelige version af denne post), stillede en række spørgsmål til min sidste post om dotDKs manglende åbenhed. Og det er rigtig godt med denne debat. Nedenfor er mine og Mads Bryde-Andersens svar på Jacobs spørgsmål.
Men samtidig lige et par spørgsmål, jeg gerne vil have et svar på:
a) Hvem har udpeget bestyrelsesmedlemmerne til dotDK?
b) Hvilke organistationer – ud over DKregistrar – støtter dotDK?
c) Hvorfor vil Kim Viborg Andersen ikke stille op til en åben debat i IT-politisk forening?
d) Hvorfor er dotDKs tilbud ikke tilgængeligt for alle – lige som DIFOs er?
Det ville jeg godt høre dit svar på Jacob!
1) Hvor finder jeg seneste referat fra bestyrelsesmøde i DIFO?
Bestyrelsesmødereferaterne er ikke offentligt tilgængelige. Der er en del personsager, strategi og andre forhold, som enhver virksomhed naturligt vil holde for sig selv. Vi har forsøgt at håndtere åbenheden gennem tilknytning af en kommunikationskonsulent. Hvis der er et ønske om at vi orienterer ud om de forhold, der ikke er tavshedsbelagte, eller hvor der er tale om forhold, som vi er nødt til at holde hemmelige (f.eks. om vores it-sikkerhedspolitik), er vi helt indstillet på at vi skal gøre det. Men ønsket har aldrig været fremsat tidligere – heller ikke under vore generalforsamlinger, i pressen, eller under det møde vi havde med den nye forening af registratorer i april måned.
2) Hvor finder jeg ditto referat fra seneste generalforsamling i DIFO?
Generalforsamlingerne i DIFO består i hovedsagen af formandens årsberetning. Hertil føjer sig enkelte spørgsmål, som formanden svarer på. Referaterne er tilsvarende intetsigende. Derfor har vi ikke ulejliget nogen med at lægge dem på hjemmeside. Men årsrapporterne ligger der – selv om vi ikke er forpligtede til at offentliggøre dem. Og heri finder man nogle årsberetninger, der er ganske detaljerede (og som reflekterer det, formanden siger ved generalforsamlingen). Dermed viser vi en åbenhed, der er større end normen. Men igen: Hvis der er et udtalt ønske om, at vi skal være endnu mere åbne, er vi helt instillet på, at vi skal følge et sådant ønske.
3) Hvordan finder jeg ud af hvordan den demokratiske proces omkring valg af medlemmer til bestyrelsen foregår?
Ved at se i vore vedtægter. Bestyrelsen vælges i overensstemmelse med vedtægterne, dvs. ved valg mellem vore medlemmer. Vi har endnu ikke haft kampvalg. Alle medlemmerne af bestyrelsen er udpeget af medlemsorganisationerne. Jeg selv er udpeget af det daværende Dansk Handel & Service.
4) Hvor får jeg et overblik over hvilke økonomiske interesser de forskellige (bestyrelses)medlemmer af DIFO har?
Svaret er meget enkelt: Bestyrelsesmedlemmerne oppebærer alene det vederlag, der fremgår af vore årsrapporter. I særlige tilfælde kan bestyrelsen (og kun den) tillade, at der udbetales honorar i tilfælde, hvor et bestyrelsesmedlem har udført et særligt arbejde. Bortset herfra er der ingen økonomiske interesser i driften eller i andre økonomiske resultater mv.
5) Hvordan finder jeg ud af hvordan DIFOs økonomi bliver forvaltet?
Vi har en investeringsstrategi for, hvordan vore penge bliver placeret. Der har aldrig været spørgsmål om dette ved generalforsamlingerne. Men hvis der kom det, ville vi selvfølgelig besvare spørgsmål om dette også.
Skriv et svar