Sidste år blev der på verdensplan leveret 271 millioner bærbare og stationære pc’er. Hvis en pc i gennemsnit koster 5.000 kr., svarer det til et markedsstørrelse på 1355 mia. kr. Et så stort – og voksende – marked, er normalt værd at bøje sig efter. Men pc-markedet er præget af en benhård konkurrence. Og en helt ny type produkter sætter det nuværende prisniveau under pres.
IBM var med til at skabe pc-industrien, da de i 1981 lancerede deres første pc. Til en pris på 75.000 kr., hvis man ville have en harddisk. Godt en halv årsløn for mange. Uden harddisk var prisen 20.000 kr. Kun få mennesker kunne på det tidspunkt se idéen i en personlig computer. Således udtalte Kenneth H. Olsen fra den hedengangne it-gigant DEC: ”Der er ingen grund til, at man skal have en computer i sit hjem”. Det kostede hans virksomhed livet. I 1999 blev stumperne af virksomheden opkøbt af pc-fabrikanten Compaq, der i 2002 blev opkøbt af HP.
Man skal med andre ord navigere med omtanke i branchen. Siden 1952 har IBM forstået at klare it-skærene. Det er derfor bemærkelsesværdigt, at de i 2005 valgte at sælge alle deres pc-aktiviteter til den kinesiske Lenovo Group.
De tilbageværende spillere kæmper da også hård kamp i et marked, der kræver dyr produktudvikling, samtidig med at indtjeningsmarginerne er lave. Selv hvis man er i førertrøjen, kan man hurtigt miste fodfæste. Således måtte den hidtil største – Dell – sidste år se sig overhalet af ærkerivalen HP. Mere kontant fik Dell en resultatnedgang på 28 %. Det fik den oprindelige stifter Michael Dell til at komme tilbage til direktørstolen fra sin selvvalgte pension.
Andre af branchens nestorer tænker sig tydeligvis om: Fujitsu-Siemens er en af de 10 største pc-leverandører. Fujitsu og Siemens skal i 2009 tage stilling til, om de to virksomheders joint-venture skal fornyes eller ej. Og det er åbenbart ikke en let beslutning. Ifølge Wall Street Journal overvejer Siemens at trække sig. Dette er hverken af- eller bekræftet af Siemens eller Fujitsu-Siemens. Det er derfor for tidligt at gætte om deres fremtid i branchen. Men selve produktet vil uden tvivl ændre sig.
De sidste mange år har produktudviklingen indenfor pc-branchen mestendels bestået i at frembringe kraftigere og kraftigere maskiner. Én af stifterne af chip-fabrikanten Intel – Gordon E. Moore – har ligefrem formuleret en lov, der er opkaldt efter ham. Den siger, at antallet af komponenter i et integreret kredsløb vil fordobles hvert andet år. Eller sagt lidt enklere: Hvert andet år bliver alle elektroniske dimser dobbelt så kraftige. Og det har været nødvendigt. Stadigt tungere programmer fra bla. Microsoft stiller stadigt større krav til maskinerne, som derfor hurtigt må udskiftes. En win-win situation, hvis man ser på det med leverandørøjne.
Men som det ofte sker, kan en ny type produkter ændre et marked.
Denne gang er ændringsagenten mikro-pc’er, som i dag har en detail-pris på 2.500 inkl. moms og alle nødvendige programmer. Det var det Taiwanesiske firma Asus, som startede markedet med deres Eee-pc. Den er lille og let og indeholder tekstbehandling, mail, trådløs internetadgang og alt det, man normalt har behov for. Dog er den – endnu – lidt for lille til at ergonomien er i orden. Alligevel blev den revet ned af hylderne i alle markeder. Og nye producenter som MSI og Everex fulgte hurtigt efter. Også deres produkter blev hurtigt udsolgt. Asus relancerer deres oprindelige mikro-pc i dette efterår. Til en forbrugerpris på under 1.900 kr. Der skal ikke ret meget produktudvikling til, før disse mikro-pc’er kan opfylde 99 % af de fleste brugeres behov – til en brøkdel af prisen for en normal pc.
Prisen er sikkert årsagen til, at de ”gamle” pc-producenter kun tøvende går ind i dette markedssegment. Paul Moore fra Fujitsu udtaler således til International Herald Tribune ”Det er et produkt, der ikke har nogen margin”. Den lave indtjening pr enhed må være dobbeltærgerlig for producenterne, fordi små, bærbare pc’er hidtil har været lig med dyre pc’er. Eller ”blærbare” som nogen kalder dem.
Mikro-pc’erne vil derfor sætte priserne på almindelige pc’er under pres. Og de vil flytte grænserne for, hvor tung en bærbar pc må være. Til glæde for de fleste. Men ikke for pc-producenterne.
Bragt som kommentar i Jyllands-Posten d. 2. september 2008
Skriv et svar