Vi kan takke den amerikanske virksomhed Motorola for meget indenfor mobiltelefoni. De leverer mange af de systemer, der indgår i mobil-nettene, og de producerer mobiltelefoner. Tit har de været først med de nyeste teknologier – hvorefter konkurrenterne har udnyttet teknologien på en smartere måde.
Motorola lancerede verdens første håndholdte mobiltelefon allerede i 1973. Den var dyr, tung og besværlig at bruge, men den var startskuddet. Min egen første mobiltelefon var også fra Motorola. Den olivengrønne sag havde klap og trækud-antenne. Den fyldte – set med nutidens øjne – utroligt meget, men den kunne lige være i jakkelommen. Vægten betød, at hvis man gjorde dette, så hang jakken skævt. Dette problem blev snart løst i form af de såkaldte PDAer, der kunne indeholde mail, kalender, noter mm. De fyldte – og vejede – lige så meget. Hvis man kom PDAen i den anden lomme, var jakken i balance.
Det gjorde ikke så meget, at mobiltelefonen ikke kunne skjules. For den slags udstyr var bestemt ikke hvermandseje. Derfor flashede børshajer og andre cafévrag hele tiden deres mobil; yubbiebamsen som den derfor blev kaldt.
I dag er der ikke meget status over mobiltelefoner. Vi har alle mindst én. Allerede i 2006 oversteg antallet af mobilabonnementer antallet af indbyggere i Danmark. Ved udgangen af 2008 var der i følge IT & Telestyrelsen 6.854.074 mobilabonnementer i Danmark, og tallet stiger fortsat. I de fleste andre lande er der sket en lignende udvikling – om end ikke lige så hurtigt som i Danmark Et massemarked er helt øjensynligt skabt.
Nu skulle man tro, at Motorola fik en kæmpestor markedsandel ved at være de første. Men sådan gik det ikke. Det blev i stedet finske Nokia, der i dag har ca. 40 % af verdensmarkedet. Men deres markedsandel er under pres.
I 1999 startede den næste bølge af mobilanvendelse: Adgang til internettet via mobiltelefonen, eller WAP som det blev kaldt. Igen var Motorolas ingeniører hurtige og kom i markedet med den første telefon, der for alvor kunne udnytte de nye muligheder. Men desværre opstod der så meget hype omkring WAP, at de første kunder blev skuffede. God markedsføring er en effektiv måde at slå et halv-godt produkt ihjel på!
Stille og roligt er anvendelsen af internettet på mobiltelefoner alligevel vokset. JPs mobile tjeneste havde i september godt 112.000 besøg, og tallet vokser hele tiden. Det mest besøgte, mobile nyhedsmedie (EkstraBladets) havde godt 400.000 besøg i samme måned.
Samtidig bruger stadigt flere deres nye telefon til kalender, mail og alt det andet, PDAerne tidligere blev brugt til. Min egen (Nokia)telefon er en sådan smartphone, som de kaldes. Smart eller ej: Min model er allerede håbløst umoderne. I stedet burde jeg bruge nutidens svar på yubbiebamsen: Apples iPhone. Tit ser jeg granvoksne mænd stå og kæle for deres flot designede udstyr, som om det var en mus eller en hamster. Det er nu ikke det, de gør, selvom det ser sådan ud, når de navigerer vha. den trykfølsomme skærm.
Det, der for alvor har gjort iPhone populær, er muligheden for at købe en række små programmer til telefonen via Apples egen butik. I dag kan vælge mellem mere end 100.000 forskellige programmer, og det har været en succes: Der er i alt foretaget mere end 2 milliarder downloads fra Apples onlinebutik.
De øvrige, etablerede spillere har besluttet sig for at give Apple modstand. Derfor lancerer de nu en række smartphones baseret på Googles gratis mobilsystem Android. Man kan ikke – endnu – købe ret mange programmer til Android-telefonerne. Men det kommer nok.
Som altid er Motorola fremme i teknologiskoene og har udviklet en Android baseret telefon. Om den bliver et hit, det vil tiden vise. Motorolas topchef, Sanjay Jha, udtalte i følge Computerworld, at hans kone ikke vil have en Motorola-mobil, fordi de er for besværlig at bruge.
Man må håbe, at Motorola snart får lært lektien: Forbrugerne – og ikke teknologien – styrer udbredelsen af teknologien.
Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 10. november 2009
Skriv et svar