Trods knapt 30 år i mange dele af it- og internetbranchen er jeg ikke blevet mangemillionær. Jeg har før erkendt i disse spalter, at en af årsagerne er min ringe sans for finansiel timing: Som da den virksomhed, jeg var medejer af, blev solgt: 90 % af købssummen bestod af aktier i den købende virksomhed. Kort efter blev disse tæt på værdiløse, da dot com boblen brast.

Den slags går ikke en ægte iværksætter på, så det er nok fordi jeg også er en tryghedssøgende kylling, at jeg siden har været en almindelig lønslave.

Eller også er jeg bare for skeptisk, når jeg ikke forstår den værdisætning af internet-virksomheder, der stadig trives. Som da Microsoft i 2007 købte 1,6 % af Facebook for 1,2 milliarder kroner. Mange eksperter brugte en lommeregner til at værdisætte Facebook til 75 milliarder kroner. Hvilket som bekendt er nonsens.

Men andre investorer har fuldt trop. Da der i januar blev solgt Facebook-aktier til en lukket kreds med bla. Goldman Sachs som deltager, var vurdering af virksomhedens aktie-værdi ikke mindre end 261 milliarder kroner. En egentlig børsnotering er sandsynlig i 2013.
Investeringsguruen Warren Buffet er næppe en af køberne. ”De fleste sociale netværk er overvurderede” som han udtalte til Bloomberg. Dette da det er meget svært at vurdere deres langsigtede potentiale – ud fra de sparsomme finansielle oplysninger, der er tilgængelige.

Den sidste aktie-idiot er næppe født, så Facebook-stifteren Mark Zuckerberg skal nok blive en særdeles velhavende mand.

Men der er mange andre måde at få berømmelse – og måske rigdom – via sociale netværk. Som sangeren Justin Bieber, der optrådte i Herning d. 1. april. De 12.000 hvinende teenagepiger viste hvor stærkt et tag, han også har i sine danske fans.

Han er på mange måder skabt via de sociale medier. Hans video til hittet ”Baby” blev vist 430 millioner gange i 2010 på YouTube. Og hans grundige brug af Twitter og Facebook har gjort, at hans fans føler, de kender ham bedre end mange andre kunstere. At de på en måde har været med til at skabe hans stjernestatus.

For sociale netværk er tre ting vigtige: Størrelse, størrelse og størrelse. Facebook har med sine 600 millioner brugere kvalt de direkte konkurrenter, som overvejende har inaktive brugere tilbage. Dem er der ikke meget ved: For den primære indtægtskilde for de sociale netværk er visning af de små bannere. Brugere, som ikke er aktive, ser ingen sider, og dermed kan der ikke tjenes penge.

Men det betyder ikke, at der kun er plads til Facebook: Andre netværk har fundet deres egen niche – og udryddet konkurrenterne indenfor denne. Som LinkedIn, der med sine nuværende 100 millioner erhvervsbrugere har kvalt Plaxo. Eller Twitter der udslettede Jaiku, som ellers var blevet købt af mægtige Google.

Igen bliver vi mindet om, at på internettet kan de små sagtens slå de store. Hvis ideen er god nok.

Dette tror danske Podio på. Virksomheden er startet af tre unge menneske i København: Jon Froda, Kasper Hulthin og Anders Pollas. Støttet af interneterfarne kræfter som serie-iværksættereren Thomas Madsen-Mygdal. I februar investerede kapitalfonden Sunstone Capital 22 millioner kroner i virksomheden.

Ideen bag virksomheden er enkel: I privatlivet er vi vant til at kommunikere via programmer som er så nemme og fleksible at anvende, at vi ulønnet og helt frivilligt tilbringer timevis ved dem. Når vi kommer ind på arbejdet, er vi pludselig hensat til it-værktøjer, der kræver lang tid at lære, og som vi ikke kunne drømme om at anvende, hvis vi ikke fik løn for det. Derfor har Podio lavet et bud på et moderne samarbejdsværktøj, der kan anvendes internt i virksomheden og mellem samarbejdspartnere.

Når man kommer ind i Podio virker det mærkeligt velkendt. Det er fordi, de har taget mange af de kendte begreber fra Facebook, LinkedIn og iTunes og samlet dem på en flot designet måde. ”Det skal være lige så fedt at bruge, som de værktøjer man anvender derhjemme” som virksomhedens direktør Tommy Ahlers udtrykker det.

Ved åbningen af tjenesten d. 25 marts havde de lejet en fysisk butik i ydmygt kvarter i San Fransisco. Alle atten ansatte var derovre for at markere åbningen med rockorkester og alt det, der var en del af de gode, gamle dot com dage. Til et helt andet budget understreger Tommy Ahlers. Alligevel har virksomheden fået pæn omtale i nogle af de amerikanske fagmedier.

Et socialt netværks succes skal som skrevet måles i millioner (brugere) og milliarder (kroner). Indtil nu kan brugerne på Podio måles i tusinder. Men Tommy Ahlers er fortrøstningsfuld: Der kom på de to første dage lige så mange nye brugere på, som der blev indrulleret under den et år lange betadrift. Og der kommer fortsat tusindvis af nye brugere ind i folden hver dag.

Lad os håbe han har ret. Og godt at der findes optimistiske entreprenører som ham og de andre ildsjæle i virksomheden. Hvis Danmark alene var befolket af cyber-skeptikere som undertegnede, ville vores fremtid tegne dyster.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 12. april 2011


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *