Teletrængsler

Min dør en næsten blokeret af ivrige sælgere fra teleselskaber, som er voldsomt opsatte på at indgå lange kontrakter på teleydelser indeholdende alt fra mobilsnak til bredbåndsforbindelser. En enkelt kom endda til at sige, at hans konkurrent tilbød en (stor) engangsbetaling alene for at skifte.

En så stor interesse for at få en ordre hos min virksomhed gjorde mig mistænkelig, og fik mig til at grave i årsagerne. Min konklusion er klar: Vær meget forsigtig med at indgå teleaftaler, som løber meget mere end et år!

Skiftende regeringer har med held sikret en hård konkurrence på teleområdet i Danmark. Resultatet er priser, som kun er gået én vej: Nedad.

Mest tydeligt har dette været på bredbåndsmarkedet, hvor priserne de sidste 10 år er faldet med tocifrede procentsatser hvert eneste år. Denne udvikling fortsætter, kan man læse i den it- og telepolitiske redegørelse for 2011, Regeringen udsendte i sidste uge.

I 2009 kostede en gennemsnitlig ADSL-forbindelse på 4 Mbit/s ifølge rapporten 189 kr. I 2010 var prisen faldet til kun 109 kr pr måned. Et fald på 42 % (!). På højere hastigheder skete der også fald: 10 Mbit/s-forbindelser faldt med 28 % til 179 kr, og 20 Mbit/s forbindelser med 14 % til 299 kr pr måned.

Den seneste slagmark for teleselskaberne er smartphonemarkedet, eller rettere: Mobildataforbindelser til disse. Dataforbruget på de nye telefoner er meget større end tidligere. Derfor har vi i min virksomhed – og sikkert mange andre – oplevet en femdobling i dataforbruget fra mobiltelefoner på et år.

Men det bliver værre: Det kommende 4G mobilnetværk kommer til at tilbyde meget højere hastigheder end de nuværende. Samtidig bliver smartphones og tavle-pc’er så gode, at disse ofte vil erstatte bærbare pc’er, når man er på farten. Begge dele vil medføre større dataforbrug.
Derfor fandt de fire selskaber Telia, Telenor, TDC og 3 den helt store tegnebog frem, da IT – og Telestyrelsen solgte rettighederne til at bygge 4G-netværk i Danmark. Konkurrencen kommer til at blive benhård. Med faldende priser og bedre betingelser som følge.

Svenske Telia, norske Telenor og danske TDC har meget sammenlignelige produkter i deres sortiment. Derfor kan de alle tre løse virksomhedernes samlede telebehov i form af datalinjer, telefoni, bredbånd, mobiltelefoni og meget andet. Gerne i en samlet, svært gennemskuelig pakke med lang løbetid (pas på!).

Samtidig går 3 med aggressive priser og stor effektivitet på strandhugst i virksomhederne efter de attraktive smartphone-abonnementer. De store bliver også presset nedefra af en række små mobilselskaber, som lokker lavprissegmentet med særdeles attraktive priser.

Hvor længe denne prisskrue fortsætter, kan ingen vide. En dag kan den pludselig være slut. Som da 3 trak sig fra det norske marked og tilbageleverede deres 3G licens, eller som da TDC trak sig fra de fleste andre europæiske lande.

Men da de fire teleselskaber lige har købt deres danske 4G-licens, og da de er i fuld gang med at investere meget store millionbeløb i infrastruktur, tror jeg ikke priskrigen er slut før om 3-4 år – tidligst. Erfaringen på bredbåndsområdet er jo også, at konkurrencen kan være hård i meget lang tid.

Festen stopper ikke her – set fra et købersynspunkt. Teknologi-udviklingen sætter teleselskabernes forretningsmodel under yderligere pres.

De mange bredbåndsforbindelser (hvad enten de er faste forbindelser derhjemme eller mobile) gør telefoni over internettet (ip-telefoni) til et godt alternativ. Selv når man taler i sin mobiltelefon. Eksempelvis gennem forbruger-programmer som Skype eller et særligt program, som anvender virksomhedens telefonisystem. En såkaldt softphone.

Samtalekvaliteten er ikke helt god nok endnu, når man anvender de traditionelle mobildatanet. Men i dag kan man anvende en af de mange trådløs routere, som er alle vegne, og i fremtiden kan man også bruge det hurtige 4G mobildatanet. Så er kvaliteten mindst lige så god som ved almindelig mobilsnak. Og man taler ganske gratis – med hele verdenen – i hele verdenen.

Når denne form for telefoni snart bliver mere udbredt, kan teleselskaberne kun gøre én ting: Samtale bliver afregnet til et fast, lavt beløb – uanset hvilken teknologi, man anvender: Den gammeldags telefon, mobilen, virksomhedens omstillingsanlæg, tavle-pc’en eller hvad der nu passer til situationen.

Samtidig vil markedet blive åbnet op for helt nye konkurrenter, da de ikke længere behøver at investere i de komplekse og dyre systemer, teleoperatører i dag har brug for, når de skal opsamle samtaledata til vores nuværende telefonregninger.

De traditionelle teleudbyderes trængsler er ikke slut, for politikerne har stadig et godt øje til deres traditionelle ”malkekøer”: Senest har Europa-Kommissionen foreslået, at det senest i 2015 skal koste det samme at ringe – uanset hvilket EU-land, man befinder sig i. De ublu roamingpriser skal med andre ord forsvinde. Et forslag vores it-minister Charlotte Sahl-Madsen støtter helhjertet i den nye it- og telepolitisk redegørelse

Teleeksperten Torben Rune sammenfatter situationen således: ”Der er gode – og bedre – tider på vej for de danske teleindkøbere. Derfor bør alle virksomheder tænke sig rigtigt godt om inden de accepterer et tilsyneladende godt tilbud”

Kloge ord.

Bragt som kommentar i Morgenavisen Jyllands-Posten d. 5. april 2011.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *